جستحو بر اساس نام آزمایش

جستجوی آزمایشات
 
راهنما انجام تست قند خون 2ساعته

 

 قند خون دو ساعته :

 

آزمایش قند خون 2 ساعت پس از غذا  ، ‌آزمایش با ارزشی برای غربالگری تشخیص دیابت و همچنین در ارزیابی پاسخ به درمان و مانیتورینگ داروهای مصرفی در بیماران مبتلا به دیابت انجام میشود . در این تست پس از آزمایش خون ناشتا و خوردن صبحانه‌ معمولی ،  مجددا آزمایش تکرار می‌شود. در صورتی که بیمار مشکلی داشته باشد ، طی 2 ساعت قندخون وی تنظیم نمی‌شود .لازم به ذکر است که مصرف داروهایی که بر نتیجه آزمایش اثر می گذارند باید بررسی شود.

 

1-      قبل از آزمایش حداقل 12 - 10 ساعت ناشتا باشید و در طی ناشتایی از خوردن چای و قهوه پرهیز نمائید اما نوشیدن آب در حد لازم مانعی ندارد. (زمان ناشتایی نباید کمتر از 8 ساعت و بیشتر از 16 ساعت باشد).

2-    پس از این که نمونه خون برای اندازه گیری قند خون ناشتا از شما گرفته شد صبحانه معمولی که هر روز می خورید را میل نمائید.

3-      بلافاصله پس از تمام شدن صبحانه ساعت را یادداشت کرده و طوری وقت را تنظیم نمائید که دقیقاً دو ساعت بعد از خونگیری اول در آزمایشگاه حضور داشته باشید تا از شما خون گرفته شود به هم خوردن زمان فوق یعنی کمتر از 2 ساعت یا بیشتر از دو ساعت سبب اشتباه در نتیجه آزمایشات خواهد شد.( حتی الامکان صبحانه را در آزمایشگاه صرف نموده و تا زمان انجام آزمایش در آزمایشگاه منتظر بمانید)

4-     قبل از انجام نمونه گیری و در حین 2 ساعت آمادگی،از انجام ورزش سنگین و هرگونه فعالیت بدنی غیر معمول خودداری نمایید.

5-     قبل از انجام آزمایش (در طی مدت ناشتایی شب قبل) و در حین 2 ساعت آمادگی اکیدا از مصرف دخانیات اجتناب نمائید زیرا باعث افزایش سطح گلوکز خون می گردد.

6-      در طی 2 ساعت آمادگی از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی (آب در حد متعارف اشکالی ندارد) خود داری نمائید.

7-     روزی که قرار است آزمایش از شما به عمل آید به هیچ عنوان از قرصهای پایین آورنده قند خون استفاده ننمایید، در غیر اینصورت مسئولین نمونه گیری را مطلع سازید.

8-     مصرف استامینوفن قبل از آزمایش ممکن است باعث افزایش کاذب قند خون شود  ، ‌بنابراین توصیه می شود که در صورت مصرف  ، ‌موضوع را به پزشک اطلاع دهید