جستحو بر اساس نام آزمایش

جستجوی آزمایشات
 
راهنما انجام آزمایش تحمل گلوکز خوراکی

 

 آزمایش تحمل گلوکز خوراکی  OGTT) Oral Glucose Tolerance Test ):

 

این آزمایش در موارد شک به بیماری دیابت و زمانی که گلوکز ناشتا کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر بوده انجام می شود . این آزمایش اگرچه آزمایش حساسی است ولی کاملا ااختصاصی نیست بعبارت دیگر تحت تاثیر رژیم غذایی و بیماری ها و متغیر های مختلف قرار می گیرد . برای انجام این آزمایش ، دادن نمونه ادرار و بررسی ان از نظر وجود قند همراه با هر بار خونگیری توصیه می شود .

- بیماران عزیز این آزمایش کمی زمان بر است (3 تا 6 ساعت طول می کشد) و برای اینکه وقتتان تلف نشود ،  کتاب یا مجله ای با خود ببرید.

 

  1.       قبل از آزمایش حداقل 12 - 10 ساعت ناشتا باشید و در طی ناشتایی از خوردن چای و قهوه پرهیز نمائید اما نوشیدن آب در حد لازم مانعی ندارد. (زمان ناشتایی نباید کمتر از 8 ساعت و بیشتر از 16 ساعت باشد).
  2.        از استعمال دخانیات و مصرف قهوه و الکل از 36 ساعت قبل از نمونه گیری خودداری کنید . 
  3.       بهتر است بین ساعت 7 تا 9 صبح به آزمایشگاه مراجعه فرمائید.
  4.      از سه روز قبل از آزمایش از رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده کنید ( وعده های غذایی باید به گونه ای باشد که بدن شما مقدار 300-200 گرم مواد قندی دریافت کرده باشد).
  5.        در طول زمان انجام نمونه گیری ورزش نکنید و از استعمال دخانیات پرهیز کنید .                                                                                                                              
  6. توجه : اگر در سه وعده غذایی که روزانه میل می کنید مقدار کافی نان و برنچ موجود باشد  ،  این مقدار قند به بدن شما خواهد رسید . در غیر این صورت می توانید از موادی مانند خرما، کشمش، نان و برنج در وعده های غذایی خود استفاده کنید. 
  7.      در ابتدا از شما نمونه خون و ادرار گرفته می شود ،آنگاه شربتی که حاوی 50 تا 100 گرم گلوکز است به شما داده می شود. سعی کنید آن را ظرف 5 دقیقه بنوشید (در صورت تمایل می توانید آن را در آب بیشتری حل کنید و بنوشید). 
  8.        بعد از میل کردن شربت قند ممکن است دچار حالات سرگیجه، لرزش، ‌دلواپسی ، ‌عرق کردن و ضعف شوید که این حالات گذرا هستند  ، ‌ولی چنانچه این حالات به طول انجامیدند، حتما ً مسئول نمونه گیری را مطلع سازید. 
  9.        نیم ساعت،  یک ساعت، دو ساعت و سه ساعت پس از خوردن شربت از شما نمونه خون گرفته می شود.
  10.     در مورد مصرف دارو و یا تزریق انسولین صبح روز آزمایش و طی دو ساعت انجام آزمایش با پزشک معالج هماهنگ نمایید . 

* در برخی موارد دادن نمونه ادرار و ارزیابی آن از لحاظ وجود قند همراه با هر بار خونگیری توصیه می شود 

 

تفسیر نتایج آزمایش:

تفسیر نتیجه این آزمایش را به عهده پزشک معالج تان بگذارید.