جستحو بر اساس نام آزمایش

جستجوی آزمایشات
 
تشخیص هموفیلی

با انجام آزمایش ژنتیک پیش از تولد می‌توان هموفیلی را تشخیص داد

یک فوق تخصص خون اطفال با بیان اینکه هموفیلی درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: این بیماری را می‌توان قبل از به دنیا آمدن نوزاد تشخیص داد و از به دنیا آمدن نوزاد هموفیلی جلوگیری کرد.

دکتر محمدعلی احسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، بیماری هموفیلی را بیماری ارثی عنوان کرد که از مادران ناقل به پسران منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: هموفیلی یک بیماری وابسته به جنس مغلوب است که ژن بیماری می تواند در دختران به شکل نهفته باقی بماند و با ازدواج این دختران در فرزندان ذکور آنها بیماری ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال بروز این بیماری در دختران نیز وجود دارد که البته ابتلای دختران به هموفیلی بسیار کمتر از پسران است.

احسانی با اشاره به وجود انواع مختلف هموفیلی A، B و C ، هموفیلی نوع A را شایع‌ترین هموفیلی در کشور عنوان کرد.

به گفته این فوق تخصص خون اطفال، انعقاد خون در بیماران هوفیلی بر اثر کمبود فاکتورهای انعقادی خون دچار اختلال است که به همین علت ضرورت دارد تا این بیماران تا حد امکان تحت ضربه یا تروما قرار نگیرند.

احسانی اولین اقدام درمانی در بیماران هموفیلی را کنترل خونریزی عنوان کرد و افزود: داروهایی به این بیماران داده می‌شود که تا حد زیادی عمل فاکتورهای انعقادی خون را برای آنها انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری هموفیلی درمان قطعی نداشته، اما می توان آن را پیش از تولد با انجام آزمایش ژنتیک تشخیص داد.

این فوق تخصص خون اطفال با تاکید بر لزوم انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج در دختران خانواده‌هایی که مورد هموفیلی در آنها وجود دارد، اظهار کرد: آزمایش ژنتیک پیش از به دنیا آمدن جنین آنها نیز باید انجام شود تا در صورت مبتلا بودن جنین به هموفیلی از به دنیا آمدن آن پیشگیری کرد.